Toegankelijkheidsinstrumenten

Skip to main content

Over ons

De transitie naar een circulaire economie is een urgente maatschappelijke opgave die vraagt om innovatieve oplossingen, regionale samenwerking en praktijkgericht onderwijs. Publiek-private-samenwerking (PPS) CRE-LAB speelt hierin een cruciale rol als katalysator voor verandering.

Het ROC van Flevoland is de initiator van deze PPS.

Visie en strategie

CRE-LAB’s Visie op de circulaire economie 

De transitie naar een circulaire economie vereist een herziening van traditionele productie- en consumptieprocessen om verspilling te minimaliseren en grondstoffen optimaal te benutten. CRE-LAB speelt hierin een rol als katalysator door studenten, ondernemers en docenten samen te brengen en hen te betrekken bij praktijkgerichte projecten, challenges en kennisuitwisseling. Deze aanpak bevordert de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die bijdragen aan duurzame economische groei en een circulaire toekomst. 

Met een sterke focus op publiek-private samenwerking, voortbouwend op het Practoraat Circulaire Regionale Economie, richt CRE-LAB zich op het versterken van regionale innovatiekracht. Het doel is om een ecosysteem te creëren waarin circulaire economie en digitalisering verankerd zijn in het onderwijs en de praktijk. Dit draagt bij aan een veerkrachtige regio waarin bedrijven profiteren van vernieuwende inzichten, studenten praktijkervaring opdoen, en de transitie naar een duurzame economie wordt versneld 

STRATEGISCHE DOELEN EN AMBITIES 

CRE-LAB streeft ernaar de transitie naar een circulaire economie in Flevoland te versnellen door challenge-based learning (CBL) structureel te implementeren. Het strategisch doel is om bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen in de regio te verbinden via een toenemend aantal challenges en hackathons.. 

De ambities van CRE-LAB zijn gericht op: 

  • Regionale impact versterken: Het initiëren en afronden van uitdagingen in Lelystad en Almere, met groeiende aantallen projecten per schooljaar. Dit versterkt de samenwerking tussen onderwijs en lokale bedrijven in Flevoland. 
  • Innovatie stimuleren: Multidisciplinaire samenwerking bevorderen door middel van praktijkgerichte projecten waarin studenten actuele uitdagingen van bedrijven oplossen. 
  • Schaalvergroting realiseren: Het aantal projecten jaarlijks uitbreiden, van 10 challenges en 2 hackathons in 2023/2024 tot 60 challenges en 10 hackathons in 2026/2027, met een blijvende focus op de regio Flevoland. 

Met deze aanpak ondersteunt CRE-LAB niet alleen de ontwikkeling van vakmensen voor de toekomst, maar levert het ook een essentiële bijdrage aan de economische veerkracht en duurzaamheid van Flevoland. 

KENNISHUB Verspil Me Niet Centrum als katalysator voor Innovatie 

Het VerspilMenietCentrum fungeert als een belangrijke kennishub voor circulariteit. Bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden kunnen hier samenwerken aan circulaire vraagstukken. Deze kennishubs versterken het circulaire ecosysteem in Flevoland en dragen bij aan een snellere transitie naar een duurzame toekomst

Opleiden van toekomstbestendige professionals bij het ROC van Flevoland

Het opleiden van toekomstbestendige vakmensen is een van de belangrijkste doelstellingen van ROC van Flevoland. Via Challenge Based Learning (CBL) worden studenten voorbereid op een arbeidsmarkt die vraagt om flexibele, multidisciplinaire en duurzaam georiënteerde professionals. Door praktijkervaring op te doen in samenwerkingsprojecten met bedrijven en overheden, ontwikkelen studenten vaardigheden die essentieel zijn voor de circulaire economie.

DE ROL VAN CRE-LAB IN DE Transitie naar een circulaire economie 

  1. Verbinden: Het faciliteren van publiek-private samenwerkingen om regionale spelers te verenigen in de transitie naar circulariteit. 
  1. Stimuleren: Het vergroten van de innovatiekracht van het MKB via praktijkgerichte uitdagingen, hackathons en kennisdeling. 
  1. Versterken: Het opleiden van toekomstbestendige professionals door middel van vernieuwend onderwijs en leven-lang-leren trajecten. 
  1. Bekendmaken: Het versterken van de zichtbaarheid en impact van CRE-LAB binnen de regio. 

Concrete acties om doelstellingen te realiseren

  • Organiseren van challenges en hackathons:
    Challenges en hackathons organiseren, gericht op thema’s rondom circulariteit en duurzaamheid. Deze evenementen bieden studenten de kans om hun kennis direct toe te passen op relevante en praktijkgerichte vraagstukken, wat bijdraagt aan een diepere leerervaring. 
  • Stimuleren van samenwerking tussen vakgebieden en opleidingen:
    CBL-projecten worden opgezet die samenwerking tussen verschillende vakgebieden en opleidingen bevorderen. Dit zorgt ervoor dat studenten diverse perspectieven integreren en innovatieve oplossingen ontwikkelen, wat de bredere toepasbaarheid van hun leerproces vergroot. 
  • Betrekken van bedrijven en organisaties:
    Bedrijven en organisaties worden actief betrokken bij het formuleren van de uitdagingen voor de studenten en bij het begeleiden van hun projecten. Deze samenwerking zorgt voor een nauwe aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt, wat bijdraagt aan de praktische relevantie van de opleiding. 
  • Verhogen van betrokkenheid en motivatie van studenten:
    Studenten worden gemotiveerd door het werken aan echte, actuele problemen die direct invloed hebben op hun omgeving of vakgebied. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar ook de intrinsieke motivatie om innovatieve oplossingen te vinden. 
  • Voorbereiden van studenten op de toekomstige carrière:
    De nauwe samenwerking met het bedrijfsleven zorgt ervoor dat studenten beter voorbereid zijn op hun toekomstige carrière. Door de praktische ervaring die zij opdoen, sluiten hun vaardigheden en kennis nauw aan bij de eisen van de arbeidsmarkt. 
  • Versterken van de relatie tussen beroepsonderwijs en de praktijk:
    Challenges en hackathons worden zo ingericht dat ze een directe aanvulling bieden op het onderwijs van de studenten. Door de actieve samenwerking met de beroepsgroep komt het beroepsonderwijs dichter bij de praktijk, wat wederzijds voordeel biedt voor zowel studenten als de bedrijfswereld. 
  • Opzetten van kennishub en vergroten van het eco-systeem.
    Er is een kennishub opgezet die fungeert als kennisplatformen voor studenten, bedrijven en andere stakeholders. Het bereik van deze hub wordt vergroot door het creëren van een samenwerkend ecosysteem waarin diverse doelgroepen worden aangesproken. Door middel van verschillende activiteiten en evenementen binnen de kennishub, zoals workshops, netwerkbijeenkomsten en kennisdeling, wordt de uitwisseling van ideeën en innovaties gestimuleerd. De integratie van deze hub met die van de andere PPS’en binnen de regio versterkt de samenwerking tussen alle betrokkenen. 

Ons team

Karin Senf

senior projectleider PPS CRE LAB
+31 6 20209613

Kevin de Vries

projectmedewerker PPS CRE LAB

Joost van Blanken

projectleider PPS CRE LAB (challenges en hackatons)

Marjolein Sijtsma

onderwijsassistent i.o. PPS CRE LAB (challenges en hackatons)

Elaine Gijsbertsen

bedrijfsleider Verspil Me Niet Centrum/projectmedewerker PPS CRE LAB

Mariam Idrissi

gastvrouw Verspil Me Niet Centrum

KJ Lollia

social media/inval bedrijfsleider Verspil Me Niet Centrum