Challenge Based Learning (CBL) draait om het oplossen van actuele vraagstukken uit de praktijk. Studenten werken samen met bedrijven en overheden om innovatieve oplossingen te ontwikkelen, waarbij ze theorie direct toepassen op real-life situaties.
Hoe kan slib vanuit het Weerwater worden gebruikt in beautyproducten?
Hoe kan je bij medicijnuitgifte zoveel mogelijk verspilling voorkomen?
Waar kan je tegels van hergebruikt plastic voor gebruiken? Wat kan je ermee bouwen, of welke meubels kan je daarmee maken?
Hoe kan er op een hygiënische manier, zoveel mogelijk water worden bespaard in een schoonheidssalon? En welke chemische producten kunnen beter uit het water gehouden worden, door het te vervangen voor een natuurlijker product?
Bij elk frikandelbroodje in de supermarkt pak je een plastic zakje mee en gooi je daarna weg, hoe kunnen mensen worden gemotiveerd zo’n zakje vaker te gebruiken?
Hoe ontwerp je een circulair klaslokaal dat ook aan het sociale fundament bijdraagt?
Kunnen we een Smart elektrificeren met behulp van refurbished accu’s?
Wat voor toepassingen kun je nog meer bedenken voor een refurbished autoaccu en is daar geld mee te verdienen?
Is het mogelijk een studentencampus te bouwen, waar studenten diensten leveren in ruil voor huur?
CRE-LAB versnelt de regionale transitie naar een circulaire economie door MKB, onderwijsinstellingen en overheden te verbinden, innovatie te stimuleren en vakmensen op te leiden. Via praktijkgerichte projecten, challenges en kennisuitwisseling brengt het studenten, ondernemers en docenten samen. Het doel is om de innovatiekracht van de regio te versterken en de de bekendheid van CRE-LAB als katalysator voor circulaire economische ontwikkeling te vergroten.
Period: 26-8-2024 – 18-7-2025
CRE-Lab richt zich op circulaire en duurzame challenges voor iedere opleidingsrichting binnen het ROC van Amsterdam-Flevoland. Ook vraagstukken op het gebied van sociale duurzaamheid of vanuit de SDG’s passen hier bij. Onze standplaats is Lelystad, maar we richten ons ook op Almere en Amsterdam.
Submission deadline: 16-7-2025