Studenten van de opleiding Pedagogisch Werk hebben advies gegeven en ideeën bedacht over het duurzaam inrichten en duurzamer te werk gaan van een kinderopvanglocatie. In de week hebben zij zich verdiept middels gastlessen, excursies en opdrachten in thema’s als: een groene pedagogische visie, healing environment en loose parts. Dit hebben zij voor 3 locaties van kinderopvang Fitte kanjers gedaan. De studenten hebben oplossingen bedacht, deze vervolgens verwerkt in een poster en uiteindelijk gepresenteerd aan de opdrachtgever.
Een moestuin. Op deze manier zijn ze lekker buiten, eten ze verse groenten, kruiden, boontjes en leren ze ook wat er voor nodig is om eten op je bord te krijgen.
Een duurzaam atelier. Hier worden lege verpakkingen zoals eierdozen en wc rollen hergebruikt om mee te kunnen knutselen.
Culturenweek. Leren over verschillende kleuren, muziek en kleding en ontdekken dat de wereld vol zit met mooie verschillen.
Meer groen in het gebouw. Meer groen in het gebouw zorgt voor een healing environment waarin kinderen zicht prettiger voelen en gestimuleerd worden.
Lichten uitdoen. Het viel studenten op dat er onnodig lichten aanstonden, ze hebben aanbevelingen voor beleid en toepassing gedaan.
Duurzaam Energieverbruik. Training en bewustwording energieverbruik, slimme verlichting installeren, groene energie in kopen en de aanschaf van energie-efficiënte apparaten.
Opbrengsten:
Posters die kunnen worden ingezet door het kinderdagverblijf
Leerdoelen & curriculum:
Tijdens de challengeweek hebben de studenten een gastles gehad over ‘duurzame pedagogische visies’, in de opleiding krijgen de studenten ook les over pedagogische visies. Verder hebben de studenten een gastles gehad over een ‘healing environment’, oftewel een helende omgeving, waar veel gebruik wordt gemaakt van licht, open ruimtes en veel groen. Dit is een toevoeging op het curriculum en kan al vanaf de stage door studenten worden toegepast.
Verder moesten de studenten zich verdiepen in het bedrijf en hun beleid. Dit sluit aan op de lessen waar ze leren over het werken binnen een organisatie.
Ook hadden de studenten voor hun onderzoek de opdracht gekregen om een duurzame checklist op te stellen en mee te nemen tijdens de rondleiding bij de kinderopvanglocatie. Zo leren zij te kijken naar de verschillende elementen waaruit een kinderopvang is opgebouwd zoals materialen en speelgoed, de binnen- en buitenruimte, pedagogisch beleid, activiteiten en voeding.
De studenten hebben tijdens het bedenken van ideeën ook gekeken naar hoe kinderen zelf deel kunnen nemen aan de oplossing door er bijvoorbeeld een (leer)activiteit aan te verbinden, dit is een goede oefening in het pedagogisch bewustzijn.
“Wij zijn erg enthousiast over de aangedragen ideeën en oplossingen, studenten die de willen helpen de ideeën te realiseren zijn welkom bij ons!”
Heb jij ook een circulair vraagstuk in jouw onderneming? Dien hier jouw challenge in.