Op 17 april hebben 80 docenten een programma doorlopen van de Skillsweek (Sanne Stoffers). Dit begon met een kennismakingsontbijt waar het gesprek werd gevoerd over duurzame vraagstukken, vervolgens keek men een ‘silent movie’ over het klimaatprobleem van de aarde op dit moment. Daarna gingen docenten uiteen in vier lokalen waar DOON kennis aan de docenten overbracht t.a.v. challenged based learning. Vervolgens ging men in groepjes aan de slag met een ‘mini’ challenge. Deze challenge was het bedenken van een activiteit voor studenten op 22 april tijdens een markt die over duurzaamheid (R-ladder) zou gaan. De PPS-en hebben zich verdeeld over de lokalen en het proces geobserveerd en begeleid waar mogelijk.
Op 22 april kregen 800 studenten in twee rondes workshops t.a.v. duurzaamheid (R-ladder) aangeboden of men nam deel aan de activiteitenmarkt waar docenten op 17 april de activiteit voor hadden bedacht. Studenten moesten hiervoor een stempelkaart overleggen om deelname te bewijzen.
De PPS CRE LAB heeft drie workshops in twee rondes uitgevoerd (Footprint, R-ladder, Voedselverspilling)
Ontbijt & inspiratie, gevolgd door een workshop Donderdag ochtend zullen we starten met een ontbijt, en een activiteit waar jullie geïnspireerd worden op het thema van dit jaar ‘Jouw toekomst, jouw wereld’. Hierna is er een workshop gepland.
Duurzaamheidsmarkt & Workshops Dit jaar hebben we op de dinsdag niet alleen workshops, maar ook een Duurzaamheidsbeurs. We gaan de studenten in 2 groepen delen. De eerste groep gaat in de ochtend een workshop volgen. Dit zijn allemaal ingekochte workshops, rondom het thema Duurzaamheid. De tweede groep gaat naar de Duurzaamheidsbeurs. Deze beurs wordt georganiseerd door docenten, en komt daarmee in de plaats van de workshops. Alle docentengroepen organiseren korte activiteiten (10-15 minuten) voor de duurzaamheidsbeurs, geïnspireerd op de R-ladder van duurzaamheid (Refuse, Reduce, Reuse, Repair, Refurbish, Remanufacture, Repurpose, Recycle, Recover, Rethink) die de groep krijgt toebedeeld. Voorbeelden van activiteiten voor de Duurzaamheidsbeurs kunnen bijvoorbeeld zijn: een quiz over ‘Wat is je Footprint’ (Rethink) , iets maken van afvalmateriaal van school (Repurpose), een duurzaamheidsbingo (Reduce) of een Smaaktest: plantaardig vs. dierlijk (Rethink). De studenten volgen minimaal 4 of 5 activiteiten op de beurs en laten dit afvinken door het docententeam van de activiteit. In de middag wisselen de groepen om.
Excursiedag: Met het ov naar Den Haag of Lelystad (of alternatief programma: museum) Alle docenten gaan samen met de eigen groep met het openbaar vervoer naar Pro Demos of een museum. Er zijn verschillende programma’s, de indeling hiervan wordt later bekend. Zoveel mogelijk wordt er een thema of vraagstuk rondom duurzaamheid behandeld tijdens het bezoek. Afhankelijk van de duur van het programma wordt eventueel nog een extra opdracht gedaan in Den Haag.
Innoveren van het onderwijs met een alternatief programma voor docent en student.
Studenten reageerden enthousiast en geïnspireerd op de opdracht van Gemeente Lelystad. Ze waardeerden de kans om actief mee te denken over de toekomst van hun stad en voelden zich serieus genomen in hun rol als mede-ontwerpers van een slimme en duurzame leefomgeving. Veel studenten vonden het uitdagend om innovatieve oplossingen te bedenken die verkeersdrukte konden verminderen, energie konden besparen en de stad veiliger konden maken.
Ideeën zoals slimme sportparken, zelfrijdende bussen en de “horeca gelegenheid van de toekomst” werden met veel enthousiasme gepresenteerd. Deelnemers gaven aan dat de samenwerking met de gemeente hen motiveerde om hun creativiteit en technische vaardigheden in te zetten. Ze zagen deze challenge als een unieke kans om impact te maken en bij te dragen aan een toekomstgerichte stad.
Daarnaast benadrukten studenten het belang van vervolgprojecten, zoals pilots of hackathons, waarin hun ideeën verder uitgewerkt en getest konden worden. Ze gaven aan dat ze zich trots voelden om een verschil te maken en hoopten dat hun voorstellen ook daadwerkelijk gebruikt zouden worden. De challenge werd door velen gezien als een inspirerende en leerzame ervaring die hen dichter bij de praktijk bracht.
Heb jij ook een circulair vraagstuk in jouw onderneming? Dien hier jouw challenge in.
CRE Lab © Copyright 2025, Alle rechten voorbehouden