Restaureren van een jaren 50 Rover in samenwerking met het Autoasiel Lelystad. Techniek uit de tijd dat onderdelen nog gemakkelijk en door iedereen met een technische achtergrond te repareren waren. Tegenwoordig leren we in de autotechniek vooral naar nieuwe materialen en het volledige vervangen van onderdelen kijken. Als we naar een meer circulaire toekomst willen in de autotechniek, dan vereist dat ook een andere blik om naar ontwerp en onderhoud te kijken. En laat het verleden ons daar nou juist een paar lessen over kunnen leren.
In deze challenge gaan studenten aan de slag met het restaureren van deze oldtimer en daarbij zoveel mogelijk kijken of er gebruikte of nieuwerwetse slooponderdelen gebruikt kunnen worden. Het doel is ook om studenten inzicht te geven in hoe een technologisch hoogstaand product zoals een auto tot stand komt uit vele disciplines en de ontwerpkeuzes die hierachter liggen.
| 8:45 – 11:45 | 11:45 – 12:30 | 12:30 – 15:30 |
Maandag | Groep A in de werkplaats |
| Groep B in de werkplaats |
Dinsdag | Groep A in de werkplaats |
| Groep B in de werkplaats |
Woensdag | Film in de Kubus 10-12 |
| Excursie naar het MEC |
Donderdag | Groep A in de werkplaats | Foodtruck |
|
De Oldtimer is gerestaureerd en kan gepresenteerd worden op de Oldtimerdag in Lelystad.
In het kader van een uitwisselingsproject is de Rover oldtimer aan collega’s van dé autotechniek opleiding van Frankrijk gepresenteerd, zij waren op bezoek in Lelystad. (zie foto)
Leerdoelen & curriculum: Hoe sloot de challenge aan op bepaalde leerdoelen van de opleiding of uit stukken uit het curriculum?
Tegenwoordig leren we in de autotechniek vooral naar nieuwe materialen en het volledige vervangen van onderdelen kijken. Als we naar een meer circulaire toekomst willen in de autotechniek, dan vereist dat ook een andere blik om naar ontwerp en onderhoud te kijken. Dat is in deze challenge goed teruggekomen.
Heb jij ook een circulair vraagstuk in jouw onderneming? Dien hier jouw challenge in.
CRE Lab © Copyright 2025, Alle rechten voorbehouden