Op 25 maart hebben 45 Business-studenten deelgenomen aan een hackathon van de Provincie Flevoland. De hackathon was gericht op jongerenparticipatie bij het vormgeven van de Omgevingsvisie 2050 voor Lelystad en Flevoland. Aldaar werden de studenten ontvangen door gedeputeerde Jan Reus.
De dag begon met een verdieping in het document “Visie en Richting 2050” en een presentatie van de 4 scenario’s waarheen de provincie zich kan bewegen de komende 25 jaar. Onze studenten kregen de kans om vanuit hun eigen perspectief bij te dragen aan het gesprek over de toekomst. Ze selecteerden een foto die hun hoop symboliseerde voor Flevoland en een die hun zorgen illustreerde, en gaven daar inhoudelijke argumenten voor. Het resultaat? Krachtige groepspresentaties tijdens de plenaire afsluiting en duidelijke input vanuit jonge MBO’ers voor de provincie Flevoland.
Met de professionele ondersteuning door medewerkers van het Provinciehuis werden onze studenten meegenomen in een boeiend dagprogramma (inclusief een heerlijke lunch). De dag kreeg extra betekenis door de waardevolle uitleg over hoe de Provincie de nieuw opgedane inzichten meeneemt in hun plannen.
Tijd: | Activiteit: | Omschrijving: |
9.45 | Ontvangst met koffie en thee |
|
10.00 -10.15 | Opening door Jan de Reus | Korte toelichting waarom een omgevingsvisie belangrijk is, waar dient dit document voor (visie en richting 2050). Welke rol spelen de studenten hierin (participatie). |
10.15 – 11.00 | Uitleg programma (door Boy + docent) met een toelichting op de scenario’s
| Aan de hand van het assenkruis een presentatie geven waar de provincie naartoe kan bewegen/sturen.
Studenten mogen één foto uitkiezen voor wat ze hopen voor Flevoland en één voor wat ze vrezen voor de toekomst van Flevoland. |
11.00 – 11.15 | Pauze |
|
11.15 – 12.00 | Kiezen foto hoop en vrees + toelichting van enkele studenten | Schrijf op de achterkant van de foto waarom je deze keuze hebt gemaakt en beargumenteer dit.
Centrale terugkoppeling van enkele studenten over waarom ze voor deze foto hebben gekozen.
Foto’s worden voor de lunch op de wand geplakt |
12.00 – 13.00 | Lunch |
|
13.00 – 13.20 | Korte toelichting bouwstenen | Een centrale toelichting op de bouwstenen (knopen waaraan we kunnen draaien voor de toekomst van Flevoland). Vervolgens in groepen aan de slag om voor het gekozen onderwerp en gezamenlijk een posterpresentatie maken.
|
13.20 – 14.45 | Maken digitale posters per thema
(kunnen studenten een laptop meenemen) | Groepen worden ondersteund door collega’s van de provincie en krijgen verdiepende toelichting. |
14.45 – 15.00 | Pauze |
|
15.00 – 16.00 | Groepspresentaties | 5 minuten presentatie per groep en ruimte voor verdiepende vragen (plenair) |
16.00 | Afsluiting | De belangrijkste punten van de dag samenvatten en terugkoppelen wat we met de inzichten gaan doen. |
Studenten hebben hun visie en input aan het einde van de dag in de raadszaal mogen presenteren voor provinciemedewerkers en gedurende dag is door diverse van deze medewerkers meegeschreven, geluisterd en gepraat. Deze bevindingen zullen in de vaststelling van de omgevingsvisie van de Provincie Flevoland meegenomen worden.
Leerdoelen & curriculum: Hoe sloot de challenge aan op bepaalde leerdoelen van de opleiding of uit stukken uit het curriculum?
In de opleiding business kiezen studenten voor de juridische of financiële kant van de opleiding. Een juridisch- of administratief medewerker zal in dergelijke organisaties, publiek of privaat , zoals een provincie terecht komen. Ze hebben op deze dag een mooi kijkje in de keuken gehad alsook actief deelgenomen aan de processen. Er is kennis opgedaan over regionale overheidslagen, de omgevingsvisie en participatieprocessen. Al met al een goede voorbereiding voor het bezoek aan de tweede kamer, de week na de hackathon.
Heb jij ook een circulair vraagstuk in jouw onderneming? Dien hier jouw challenge in.
CRE Lab © Copyright 2025, Alle rechten voorbehouden